вторник, 6 ноември 2012 г.

"ВМ-НВХ е за мързеливци, които не искат да спортуват"

Коментар от мен (Анелия):

Преди време излезе изказване на шведския боксьор Паоло Роберто, който по света може би е най-известен с участието си в шведските филми по трилогията на Стиг Ларшон "Милениум" (http://en.wikipedia.org/wiki/Paolo_Roberto). В това свое изказване Паоло Роберто критикува остро високомазнинното и нисковъглехидратно хранене (ВМ-НВХ). Ето интервюто с него:



Паоло Роберто: „Хората са за бой”
(от Елин Гунаршон)


Паоло Роберто със сигурност не си пада по диетите. Това ми стана ясно, когато го интервюирах за майския брой на списание „Кафе”. Ето по-пълна версия на текста.
Издал си нова готварска книга - "Италианска селска кухня". В нея има ли подходящи рецепти за онези от нас, които спортуват?
Има перфектни рецепти. Напълно по правилата за здравословно хранене („модела на чинията”). Страхотно е да направиш нещо от нулата. Започнах сам да си приготвям доматения сос. С нищо не може да се сравни преживяването от това да си отгледаш домати и след това да ги откъснеш, когато узреят.
Някои твърдят, че от макаронени изделия се напълнява.
Напълнява се и от месо, ако го консумираш в прекалено големи количества. Що се отнася до здравето, хората са пълни идиоти.
Да приема ли, че не одобряваш новата диета ВМ-НВХ, при която трябва да се ядат малко въглехидрати и много мазнини?
Това е метод за мързеливи идиоти, отслабваш, без да спортуваш, но това не работи в дългосрочен план, защото се нуждаем от въглехидрати, за да имаме енергия да спортуваме и за да не станем нещастни и тъпи. Мозъкът и мускулите си искат въглехидратите. Освен това не се знае какви са последствията от ВМ-НВХ. От Института за народното здраве казват, че консумираме прекалено много наситени мазнини, но хората предпочитат да слушат някой блогър.
Други диети, които да разпердушиниш?
Преди няколко години някой каза, че не трябва да се ядат плодове – ето този идиот е за бой. Разбира се, в плодовете се съдържа калорична фруктоза, но и нещо друго, което е доста важно – витамини! Диетите са лъжа, освен това човек не изглежда добре, ако не се храни правилно.
Каква е тогава тайната, за да влезем във форма?
Проблемът е, че трябва да се изпотим. Няма чудотворни методи. Всичко опира до дисциплина и да си наложиш да спортуваш и понякога да стигаш до пълно изтощение. Мозъкът ти е по-силен от тялото – поеми контрола!
Други съвети?
Не бързайте. Често ни е отнело 10 години, за да напълнеем, но искаме да отслабнем за два месеца. По-добре е да започнем спокойно с продължителни разходки, които после да прераснат в кросове, вместо да започнем да се тъпчем със странни салати с киноа, които имат вкус на картон. Не може да се живее дълго така. Всички, които препоръчват методите, за които говорихме преди малко, да заповядат да спорят с мен, но първо да си свалят тениската.


Оттогава това изказване е коментирано многократно, а аргументите на Паоло Роберто са оборени с контрааргументи. В материала по-долу двама от експертите по ВМ-НВХ отново отговарят на най-често задаваните въпроси и най-разпространените погрешни схващания за ВМ-НВХ:


 
„При ВМ-НВХ се консумират огромни количества мазнини, никакви витамини и човек оглупява и няма енергия.”
По отношение на нисковъглехидратното хранене има много предразсъдъци. С помощта на експертите ни в областта на ВМ-НВХ – консултантката по хранене Ана Хален и лекаря Андреас Енфелт – разбиваме някои от най-често срещаните митове.

Онези, които вече се хранят по ВМ-НВХ, сигурно са чували някои от тях. А онези, които обмислят да пробват ВМ-НВХ, със сигурност ще се сблъскат с предразсъдъците.
Съществуването на митовете се дължи най-вече на липса на знания, смята лекарят и експерт по ВМ-НВХ Андреас Енфелт.
- Мисля, че митовете се основават на невежество и остарели предразсъдъци за храненето. Старото схващане – че трябва да се ядат по-малки количества нискомаслена храна и да се движим повече – е още живо. Но то не действа.
Два често срещани мита гласят, че не може да се тренира на ВМ-НВХ и че мозъкът работи по-лошо поради ниския прием на въглехидрати. В такъв случай нито биатлонистът Бьорн Фери щеше да успее да вземе олимпийско злато, нито шампионът по мнемоника Матиас Рибинг щеше да вземе републикански и световен медал в състезанията за най-добра памет.
- Някои смятат също, че хората, които се хранят по ВМ-НВХ, ядат само месо. Всъщност много от тях консумират повече зеленчуци от средно приеманото количество.

За да можете самите вие да се чувствате спокойни по отношение на ВМ-НВХ, е препоръчително да се запознаете с теорията. А е приятно и да можете да отговаряте на въпроси. А иначе най-лесно е просто да действате, вместо да се опитвате да убедите някой друг.
- Най-лесният начин да се разбият митовете е сами да покажем, че ВМ-НВХ работи на практика - казва Андреас Енфелт.

Мит 1: „Поглъщат се огромни количества мазнини.”
Ана Хален: При ВМ-НВХ можете да консумирате колкото искате мазнини, но това не означава неограничено количество, а само докато се заситите. Ако не консумирате въглехидрати, не можете да приемете прекомерно количество мазнини. Засищате се повече, ако не ядете грозде, бисквити или мармалад със сирената. Представете си, че ядете чисто масло – тогава ще успеете да изядете само няколко лъжици. Но ако го смесите с овесени ядки, захар и какао, ще можете да изядете много повече.

Мит 2: „Ядат се само яйца и месо.”
Ана Хален: Не е вярно, ВМ-НВХ е разнообразен хранителен режим, при който храната се приготвя от нулата. В него се включват и риба, морски дарове и птиче месо. Не е необходимо да се яде повече месо и риба, а дори се яде по-малко в определени случаи, защото човек се засища от високото съдържание на мазнини в храната. Не е нужно да се увеличава количеството месо, за да се заситиш, когато отстраниш от менюто си макаронените изделия и картофите, а по-скоро се добавят повече зеленчуци. Що се отнася до яйцата, много хора наистина ги консумират в големи количества, защото в суров вид са съвършена храна, която може да се приготвя по най-разнообразни начини.

Мит 3: „ВМ-НВХ не работи, защото няма значение какво се яде. Единственото, което има значение, са приетите и изразходвани калории.”
Андреас Енфелт: Когато само се броят калории, не се взима предвид гладът, нито как се чувстват хората. Можете да отслабнете с ядене на сладкиши и пиене на безалкохолни напитки, но ще бъдете гладни и ще се чувствате зле. С ВМ-НВХ обикновено хормоналната регулация на теглото отново проработва. Тогава можете да се храните до засищане и в същото време да отслабвате и да се чувствате добре.

Мит 4: „ВМ-НВХ повишава кръвните липиди и запушва кръвоносните съдове.”
Андреас Енфелт: Няма дори едно-единствено изследване, което да показва, че ВМ-НВХ запушва кръвоносните съдове. За сметка на това двегодишно проучване по-скоро е показало точно обратния резултат – че състоянието на кръвоносните съдове се е подобрило. Хората не трябва да се притесняват, че кръвоносните им съдове ще се запушат. Това, че ВМ-НВХ повишава кръвните липиди, е прекалено опростяване на фактите, което подвежда. Това, че общият холестерол може да се повиши малко, отговаря на истината, но причината е, че се повишава предимно добрият холестерол. Разпределението между двата вида се подобрява, в дългосрочен план може дори да се понижи лошият холестерол. Той може да се понижи малко в краткосрочен план, но преди всичко се повишава добрият. Няколко проучвания са доказали, че ВМ-НВХ е полезно за холестерола.

Мит 5: „При ВМ-НВХ не се набавят витамини.”
Ана Хален: Това не е вярно. Дори е възможно хората, които се хранят по ВМ-НВХ, да приемат повече витамини и минерали, защото ние не консумираме зърнени храни. А именно, глутенът и пълнозърнестите храни могат да понижат усвояването на витамините и минералите в червата. Всички витамини, с изключение на витамин С, се съдържат в яйцата. Освен това приемаме витамини от зеленчуците и минерали от ядките, морските дарове и месото.

Мит 6: „ВМ-НВХ повишава риска за жлъчнокаменна болест.”
Андреас Енфелт: Има известна истина в това твърдение. Ако имате камъни в жлъчката, когато преминете към ВМ-НВХ, рискувате да получите жлъчна криза. Но самите камъни се образуват най-вече от нискомазнинно хранене, защото при него жлъчката застоява. Ако се храните по-високомазнинно, се отделя повече жлъчен сок и жлъчните пътища се промиват, а тогава не се образуват камъни. В дългосрочен план ВМ-НВХ не повишава риска за поява на камъни в жлъчката.

Мит 7: „От ВМ-НВХ се оглупява, защото мозъкът се нуждае от въглехидрати.”
Ана Хален: Това е и истина, и мит. Мозъкът се нуждае от глюкоза като източник на енергия. Но не е необходимо да приемаме тази глюкоза от захар или от зърнени храни. Организмът може да произвежда глюкоза от мазнините и от аминокиселините в белтъчините. Освен това хората, които се хранят по ВМ-НВХ, приемат известно количество въглехидрати всеки ден – от зеленчуци и млечни продукти. През първата седмица на ВМ-НВХ може да имате главоболие и мисълта ви да бъде по-мудна, но това е дискомфорт от пренастройването, който отшумява.

Мит 8: „ВМ-НВХ е за мързеливци, които не искат да спортуват, за да отслабнат.”
Ана Хален: Именно ВМ-НВХ разби мита, че е необходимо да се движиш, за да отслабнеш. Не е достатъчно да спортувате, за да отслабнете – трябва и да се храните правилно. Научните изследвания показват, че храненето играе най-важна роля за отслабването. Чудесното при ВМ-НВХ е, че ако сте контузени, в инвалидна количка или с много сериозно затлъстяване, можете въпреки това да отслабнете, без да спортувате. Но всъщност в общия случай много привърженици на ВМ-НВХ спортуват, мнозина се интересуват като цяло от въпросите на здравето и тренират, за да се чувстват добре. Вече има дори лични треньори, които спазват ВМ-НВХ и го препоръчват на клиентите си.

Мит 9: „ВМ-НВХ има куп странични ефекти (запек, главоболие и слабост).”
Ана Хален: Вярно е, че можете да изпитате тези ефекти през първата седмица или малко по-дълго. За пет до десет дни, докато организмът се пренастройва, може да ви бъде много трудно, но след това тези неприятни усещания изчезват. Заради страничните ефекти някои решават, че ВМ-НВХ не е за тях, но се получава кажи-речи същото, както когато спрете да пушите. Отначало е трудно, след това става много по-лесно.

Мит 10: „Опасно е на своя глава да експериментираш с хранене, което изключва съдържащите глутен и брашно храни.”
Ана Хален: Нито глутенът, нито брашното са жизненонеобходими, затова не е опасно на своя глава да ги изключим от менюто си. Въглехидрати, хранителни влакнини (фибри) и витамини можете да си набавяте от зеленчуци, а минерали можете да си набавяте от ядки, семена и месо. С ВМ-НВХ приемате всички необходими вещества. За сметка на това брашното и скорбялата създават куп проблеми, като например заболявания и кариеси.

Мит 11: „Не може да се спортува на ВМ-НВХ. Трябва да се ядат повече въглехидрати, за да имаш енергия.”
Ана Хален: Това е полуистина, зависи какво спортувате и колко интензивно. Ако сте обикновен аматьор, който тренира умерено по пет до осем часа седмично, ще се справите чудесно с обикновено ВМ-НВХ. Но ако целта ви е да спечелите олимпийски медал в спорт с експлозивни натоварвания, трябва да приемате повече глюкоза. Можете да си я набавите от кореноплодни растения, горски плодове и може би протеинови шейкове, но не са ви необходими захар или зърнени храни.

Мит 12: „При ВМ-НВХ не се консумират никакви въглехидрати.”
Ана Хален: Напротив, при ВМ-НВХ се ядат зеленчуци, ядки и млечни продукти. Някои ядат и кореноплодни растения и горски плодове. Всички те съдържат въглехидрати, но в по-малки количества. ВМ-НВХ не е напълно безвъглехидратно хранене, а изключва само онези въглехидрати, които ни разболяват и от които всъщност не се нуждаем.

Автор: Елин Гунаршон (Elin Gunnarsson)
            elin.gunnarsson@expressen.se 
Превод от шведски Анелия Петрунова