вторник, 16 октомври 2018 г.

Ревю на "Utmarker" на Арне Дал

"Utmarker" är min första Arne Dahl-bok. Jag måste säga att jag blev riktigt imponerad av den. Det här är en utmärkt thriller, med en mycket originell och intressant historia och i synnerhet med flera oväntade händelseförlopp. Huvudpersonerna är ganska intressanta också, trots att de egentligen är klichéer - poliser som har varit med om något slags tragedi i sina liv och försöker bli av med minnena eller hämnas, eller helt enkelt hjälpa till att skipa rättvisa med sitt arbete. Det här är den vanliga typen av huvudperson i de flesta nordiska deckare man läser på senare år. Men jag har inget emot det, jag tyckte om dem.

Vad jag inte tyckte så mycket om var att fallet förblev delvis ouppklarat och historian uppenbarligen fortsätter in i nästa bok.